• سه نکته برای دستیابی به بهترین حالت نوردهی با دوربین که معمولا به آنها توجه نمی شود

    بازدید : 228

    در رابطه با به وجود آوردن بهترین حالت نوردهی در زمان عکاسی ؛ تاکنون مطالب و مقالات زیادی منتشر شده اند . در این مطلب سه مورد از عملکرد های درونی دوربین را مورد اشاره قرار می دهیم که به شما کمک می کنند تا قادر باشید بهترین حالت نوردهی در عکس را با استفاده از بخش ها و عملکرد های درونی دوربین خود به دست بیاورید . لازم به ذکر است که در اغلب موارد ؛ عکاسان مبتدی و آماتور این بخش ها را مورد توجه قرار نمی دهند اما عکاسان حرفه ای ؛ با توجه به این جزئیات تفاوت های زیادی را در ارایه آثار خود به وجود می آورند .


    مثلث نوردهی : ایزو ؛ شاتر و دیافراگم


    رابطه میان ایزو ؛ شاتر و دیافراگم یکی از اولین مواردی است که به عکاسان مبتدی آموزش داده می شود . این موارد که به عنوان مثلث نوردهی شناخته می شوند , پایه و اساس نوردهی در زمان عکاسی را تشکیل می دهند .


    ایزو : حساسیت سنسور دوربین در برابر نور

    دیافراگم : دریچه انتهای لنز که مقدار باز یا بسته شدن آن حجم ورود نور به دوربین را تعیین می نماید .

    سرعت شاتر : طول زمان نوردهی به دوربین را تعیین می نماید .


    مفهوم نوردهی به دوربین دارای دو جنبه فنی و خلاقانه است و در واقع انجام یک نوردهی خلاقانه است که حالتهای هنرمندانه بیشتری را در کادر تصویر ثبت شده به وجود می آورد .


    علاوه بر مثلث نوردهی سه گزینه دیگر نیز در درون دوربین شما وجود دارند که کمک می کنند تا نسبت به دستیابی به بهترین حالت نوردهی در عکس خود اطمینان حاصل نمایید .

    نمایندگی رسمی کانن


    1 – مقدار روشنایی صفحه نمایش دوربین

    با توجه به نور موجود در محیط ؛ مقدار روشنایی صفحه ال سی دی دوربین را باید تنظیم نمود. به طور معمول تمام دوربین های عکاسی گزینه ای را برای تنظیم روشنایی نور ال سی دی ؛ در اختیار کاربر قرار می دهند .


    برای جلوگیری از بروز اشتباه در تنظیمات نوردهی دوربین ؛ تنظیم میزان روشنایی صفحه نمایش ( به خصوص در شرایط عکاسی در فضای باز ) اهمیت بسیار زیادی دارد .


    برای بررسی مقدار نور موجود در تصویر ؛ تنظیم میزان روشنایی صفحه نمایش به صورت دستی ؛ به شما این امکان را می دهد تا در رابطه باتصاویر ثبت شده در دوربین خود ؛ قضاوت صحیح تری داشته باشید .


    در صورت عدم توجه به مقدار روشنایی صفحه ال سی دی دوربین ؛ احتمال بروز نوردهی بیش از اندازه و یا نوردهی کم تر از حالت استاندارد ؛ وجود خواهد داشت .

    نمایندگی رسمی کانن


    2 – اخطار هایلایت


    عملکرد اخطار هایلایت به شما تضمین می دهد تا نواحی دارای نوردهی بیش از اندازه در تصویر خود را به سرعت شناسایی نمایید .


    در درون سیستم منو تنظیمات گزینه ای برای نمایش حالت اخطار در نواحی دارای نوردهی بیش از اندازه وجود دارد که این گزینه را به نام اخطار هایلایت می شناسیم .


    در زمان استفاده از این گزینه ؛ بخش هایی از تصویر که بسیار پر نور هستند و جزئیات موجود در آنها از بین می رود ؛ در پیش نمایش تصویر به صورت چشمک زن مشخص می شوند . و در صورتی که قسمت های زیادی از تصویر شما دارای اخطار هایلایت به صورت چشمک زن باشند ؛ بنابراین در اثر نوردهی بیش از اندازه ؛ جزئیات بخش های زیادی از تصویر را از دست داده اید .


    به طور خاص در زمان هایی که منبع نور در پشت سوژه قرار دارد و قسمت های زیادی از پس زمینه دارای نوردهی بیش از اندازه هستند ؛ وجود اخطار هایلایت گزینه ای بسیار مهم است که به شما نشان می دهد تا چه میزان جزئیات بخش های مختلف تصویر در حال از بین رفتن می باشند.

    نمایندگی کانن


    3 – تنظیم سبک تصویر در حالت تخت ( Flat )


    گزینه سبک تصویر ( Picture Style در کانن و Set picture Control در نیکون ) گزینه ای است که به صورت پیش فرض در وضعیت خودکار تنظیم شده است . در استفاده از این تنظیمات به طور معمول توصیه می شود تا حد امکان  از حالت تخت ( Flat ) یا خنثی ( Neutral ) استفاده نمایید .

    برای به دست آوردن بهترین جزئیات در سایه ها و کنتراست ها ؛ از گزینه هایی در سبک تصویر استفاده کنید که تصویر را در خنثی ترین حالت ممکن به شما ارایه دهند و به شما این امکان را بدهند تا در مراحل ویرایش عکس ؛ مقدار جزئیات را با توجه به نیاز خود تنظیم نمایید .


    نمایندگی کانن ایران 


    برچسب‌ها :


    دیدگاه شما

    دیدگاه ها

      - هنوز دیدگاهی ثبت نشده است -